Knippen en plakken met Stefan Sloot

In Interview, Vormgeving by Femke Jaarsma

Door Femke Jaarsma

Soms zegt één plaatje meer dan duizend woorden. Femke spreekt deze keer met Stefan Sloot. Stefan zou je kunnen kennen van zijn grafische werk voor het festival Welcome to the Village. “Daar ben ik tot nu toe wel het meest trots op.” Hij volgde de opleiding Grafi-media. Naar eigen zeggen pas echt grafisch vormgever tijdens zijn studie op de Academie voor Popcultuur. Stefan is ook bekend onder de naam Studio Captain.

StefanSloot

[Foto: Erikjan Koopmans]

“Vormgeven bleek me te liggen”

Wist je al jong wat je later wilde worden? “Ik tekende als kind wel veel maar na de havo wist ik echt niet wat ik wilde doen. Toch besloot ik een studie in de grafische richting te doen. Het was een erg leuke studie en vormgeven bleek me echt te liggen. In het laatste jaar kreeg ik de kans om een tijdje op hbo-niveau te studeren. En zo kwam ik terecht op de Academie voor Popcultuur (AvP).” Uiteindelijk deed Stefan zelfs zijn eindstage daar en sloeg hij twee vliegen in één klap: hij haalde zijn mbo-diploma en tegelijkertijd z’n propedeuse aan de AvP. Hij weet niet of zijn ouders zijn grafische talent vroeger bij hem herkend hebben.“Maar ze geloofden wel in mij en hebben me altijd gesteund. Ik weet zeker dat ze nu trots op me zijn en op de dingen die ik maak.”

 Eigen stijl ontwikkelen

Volgens Stefan werd hij pas echt grafisch vormgever op de AvP. “Tijdens die mbo-studie leerde ik met software werken en zonder die vaardigheid had ik mijn stijl niet kunnen vertalen. Maar op de Academie heb ik mijn eigen stijl echt kunnen ontwikkelen. Inmiddels werkt hij alweer meer dan vijf jaar als zelfstandig vormgever. En dat begon eigenlijk al toen hij nog student was. “Tijdens mijn opleiding aan de AvP heb ik mezelf ingeschreven bij de KvK. Ik merkte dat ik wel wat kleine opdrachten kon doen naast het studeren. Vanaf dat moment zag ik de AvP ook meer als een kans om mijn netwerk te verbreden en zoveel mogelijk werk binnen te halen.”

Studio Captain

Yuck [1600x1200]Als zelfstandig ondernemer werkt hij onder de naam Studio Captain. “Het woord captain zat al een tijd in m’n hoofd. Ik vond dat gewoon tof klinken.” En in dat Studio blijkt een ambitie van Stefan verscholen. “Mocht het ooit een echt bedrijf worden met meerdere werknemers, dan zit ik met deze naam al goed.” Over werk hoeft hij in ieder geval niet te klagen. “Ik zat op een bepaald moment in een netwerk dat mij tot nu toe veel heeft gebracht. Het begon met een opdracht van Peter Dijkstra (o.a. programmeur van Podium Asteriks en Welcome to the Village). Hij had een logo nodig voor een project met fotografen. Daarna rolde ik van de ene toffe klus in de andere. En toen mocht ik de vormgeving voor Welcome to the Village (Wttv) doen.” Stefan vertelt dat Wttv veel deuren voor hem heeft geopend. “Het festival moest de sfeer waarmaken die ik had gecreëerd met de vormgeving. En dat is zeker gelukt want de eerste editie in 2013 was meteen een groot succes.”

 

“Ik hou van de kunst van het weglaten”

Is zijn werk te herkennen? “Een oud-docent van me en een latere opdrachtgever, Anne Karen de Boer, omschreef mijn werk eens als ‘visuele rust’. Dat vond ik wel toepasselijk. Ik ben erg van de kunst van het weglaten, mijn ontwerpen zijn vaak vrij minimaal.” Hij houdt van analoog werken en past dit vooral toe in zijn vrije werk. “Mijn collages knip en plak ik bijvoorbeeld echt. En ik gebruik alleen afbeeldingen uit echte boeken.” Deze techniek kwam op zijn pad tijdens zijn studie aan de AvP. Hoewel hij er tot zijn afstuderen weinig mee heeft gedaan. “Toen ik besloot om me weer helemaal op grafische vormgeving te richten en me te specialiseren in een bepaalde stijl, werd dat collage. Ik heb onderzoek gedaan naar de oorsprong ervan. Zo kwam ik erachter wat bij mij paste en ontwikkelde ik mijn eigen stijl hierin. Uiteindelijk heb ik een serie collages gepresenteerd als afstudeerproject.”

Zelf zeefdrukken

Rats_on_RaftsVoor inspiratie kijkt hij vooral naar collega postermakers. “Ik kijk naar stijlen en technieken en probeer dan zelf dingen uit. Ook kijk ik naar kleur en vorm. Op dit moment ben ik fan van het bureau DKNG. Zij maken erg mooie posters en gebruiken de zeefdruktechniek optimaal in hun ontwerpen.” Zeefdrukken doet hij zelf ook graag. Samen met een groep vrijwilligers werkt hij voor de art division van poppodium Vera in Groningen. “Wij ontwerpen en zeefdrukken de posters voor de concerten in de grote zaal. Vera heeft een zeefdrukruimte op zolder. Van elke poster die je daar drukt, mag je zelf tien mee naar huis nemen en ermee doen wat je wilt.” Hij ziet dit als een mooie manier om zijn portfolio aan te vullen en te experimenten met stijlen en technieken.
Wttv15_posterHet meest trots is hij op zijn vormgeving voor Welcome to the Village. “Dat is op zich nog in een beginfase, zelfs na drie edities, maar ik kan daar veel in kwijt. De vormgeving van de eerste twee edities waren gericht op het creëren van een bepaalde sfeer en een gevoel. Een beetje vintage, retro en jaren ’70, zonder dat het te ‘hippie’ werd. In de laatste editie zijn we enorm gegroeid, zowel als organisatie en concept als vormgeving. Het is mooi dat het festival steeds meer een eigen gezicht krijgt.”

“Een expositie is wel mijn droom”

Door alle betaalde opdrachten heeft hij er te weinig tijd voor maar hij zou graag meer met zijn vrij-werk collages willen doen. “En een expositie houden. Ja, dat is wel een droom.” Maar ondanks dat hij het dus best wel druk heeft, is hij samen met twee andere Vera-zeefdrukkers ook nog een collectief begonnen, Cowboy Killers. “Hiermee staan we live te zeefdrukken, bijvoorbeeld op het Noordelijk Film Festival.” Voor dit festival afgelopen weekend heeft hij de hele beeldcampagne mogen doen. “De komende maanden wordt het wat rustiger. Misschien kan ik dan eindelijk weer eens bezig met collages maken.”