Sterk acteerwerk in Monsieur Chocolat

In Films, Recensie by Keimpe Huging

Door Keimpe Huging

Dat het leven van een clown een tragedie kan zijn, wordt wel bewezen in Monsieur Chocolat. De film gaat over de biografie van Rafael Padilla (Omar Sy, Les Intouchables), de eerste succesvolle zwarte clown in Parijs. Het verhaal speelt zich af in het begin van de twintigste eeuw. We krijgen een duistere bladzijde te zien uit de Franse geschiedenis, waar artistiek succes en discriminatie hand in hand gingen. De film is geregisseerd door Roschdy Zem, die naast regisseren ook te zien is als acteur in films als Days of Glory en Point Blank.

Rafael Padilla is een ex-slaaf die zijn geld verdient in een klein circus in het noorden van Frankrijk. Terend op het beeld dat iedere donkere medemens een wilde barbaar was, speelt Rafael Padilla hier op in door op te treden als kannibaal. De clown Footit (James Thierrée) ziet echter meer in de artiest en besluit met hem een komisch duo te vormen. Footit speelt de witte clown, die Chocolat voortdurend onder zijn kont schopt tot groot vermaak van het Franse publiek. Al snel wordt het duo opgemerkt door het circus in Parijs en begint hun weg naar faam en rijkdom. Lange tijd accepteert Chocolat de kleinerende rol die zijn succes bepaalt, maar uiteindelijk wil hij zich toch bewijzen als artiest en laten zien dat hij meer in zijn mars heeft.

Alleen al uit de verstandhouding tussen Footit en Chocolat in hun komische act blijken racisme en discriminatie duidelijke thema’s, maar liefde speelt ook een belangrijke rol in de motivaties van Chocolat. Als hij een relatie krijgt met Marie (Clotilde Hesme), komt hij erachter dat hij meer wil dan alleen maar vernederende rollen te spelen.

Het verhaal is helaas erg voorspelbaar met de opkomst en teloorgang van Chocolat als artiest. Hij raakt verslaafd aan het gokken en de drank en Footit moet hem natuurlijk hiervan behoeden. Wat het script hier mist aan spanning, wordt gelukkig ruimschoots goedgemaakt door het sterke acteerwerk van Omar Sy en James Thierrée, waarvan de laatste het kleinkind is van Charlie Chaplin. Het leven in Frankrijk in het jaar 1900 is goed in beeld gebracht. Je ziet het arme bestaan van de provincies in tegenstelling tot de glamour van Het Parijse theaterleven sprookjesachtig mooi vertaald naar het witte doek. Kosten noch moeite zijn bespaard om de meeslependheid en contrasten van deze periode te ensceneren.

Monsieur Chocolat is een kassucces in Frankrijk, maar als je op een gegeven moment op je telefoon kijkt om te zien hoe laat het is, zegt dat veel over de kwaliteit van het script. Maar waar het script de plank een beetje mis slaat, wordt dat goed gemaakt door fantastisch acteerwerk en een prachtige vormgeving van het Parijs van 1900. Zeker de moeite waard om te zien in Slieker.