Recensie > 20.000 Days on Earth – waarom je de film over Nick Cave móet zien

In Beleven, Films by Gastschrijver

Donderdag 27 november gaat de film 20.000 Days On Earth in première in Slieker Film. Deze openhartige documentaire is een verrassende reconstructie van 24 uur uit het leven van muzikant, schrijver en artiest Nick Cave. Via MNSKP kan je twee vrijkaarten winnen voor de film op 29 november om 21:15u. Winnen? Like en deel het bericht op Facebook en/of Twitter!

Door Marinthe de Hek

Deze zomer had ik de eer om de nieuwe documentaire 20.000 Days On Earth te aanschouwen op festival Into The Great Wide Open op Vlieland. Vanaf 27 november draait de film over Nick Cave in Slieker Film. Een must see voor ieder die betrokken is in muzikale en creatieve processen en inspiratie net als ik een whimsical issue vindt, waar je nooit genoeg mee bezig kunt zijn.

Het schrijven van liedjes is een aangelegenheid waarvan je zou kunnen denken dat er vastomlijnde kaders en handvatten zijn, lang en breed ontdekt door al dan niet legendarische songwriters. Zoals er organisatiestructuren bedacht zijn voor de arbeidsmarkt en het schrijven van scripties na het volgen van een uitgestippelde route immer tot goedgekeurde epistels leidt, zo zou je kunnen vermoeden dat er een empirisch bewezen methode bestaat voor het schrijven van een hit. Maar elke afgestudeerde ontdekt: die zogenaamde structuur in het bedrijfsleven ontbreekt. Het komt er uiteindelijk keihard op neer wat jij verkiest bij te dragen aan de wereld om je heen en met welke flair en creativiteit je jezelf profileert om te kunnen doen wat je ambieert.20.000 days on earth poster

De zoektocht naar het schrijven van dat éne, prachtige liedje levert bij de gemiddelde band tal van albums en singels op. Is the search ever
over?
Hoe paradoxaal. Juist het trachten vast te leggen van dat éne idee of beeld van natuur of jeugd op papier of snaren brengt ons verder van huis. Hoe groter het bos, hoe meer bomen. En hoe minder we misschien wel zien. Is dat erg of helpend?

Nick Cave wordt wakker en realiseert zich dat het zijn 20.000e dag op deze aardkloot is. In de 24 uur die volgen leggen Iain Forsyth en Jane Pollard treffend vast welke strijd, vertwijfeling en twist het oplevert om je leven lang op zoek te zijn geweest naar datgene dat je zodanig aan het hart gaat dat het een lied verdient. Denk je Cave, dan denk je borstelige wenkbrauwen en vastberaden blikken. Deze documentaire laat kennismaken met de man achter de artiest voor The Bad Seeds. De man met familie en een geschiedenis, en dat is een welkome afwisseling met de betoverende muziekmomenten die de film tevens kent. Een glimlach, een jeugdherinnering: Cave heet je welkom in de wereld van jarenlange vakervaring, medemuzikanten die komen en gaan (denk Winstone, denk Bargeld), en het stichten van een familie naast de wereld van sex, drugs and rock’n’roll, waarvan Cave’s psychotherapeut verschillende luikjes opentrekt.

Hoe ongrijpbaar en onnavolgbaar Nick Cave’s murder balads en loeiharde tracks soms ook lijken, zo concreet wordt het proces achter het oeuvre van Cave and The Bad Seeds in deze film zichtbaar. Ook achter deze magische muziek schuilen bewuste processen, planwerk, maar vooral: het zoeken van inspiratie in ons wezen.

En een inspiratie is het, deze kijk op een 20.000e dag op aarde. Zonder afbreuk te doen aan de magie en genialiteit van zijn muziek, leren we Nick Cave op een geheel nieuwe wijze kennen.

Gaat dat zien!

Andere media over 20.000 Days On Earth: