”Thuis in de rol van observant”

In Fotografie, Interview by Josan Annabel

Door Josan Annabel

Mariëlle Vos (28) is één van de aanstormende talenten op het gebied van kunst en fotografie. Nog maar kort geleden is ze afgestudeerd aan kunstacademie Artez in Zwolle, waar ze naast het beeldend kunstenaarschap zich ook fascineerde over de fotografie. In het interview met Mariëlle kwam ik erachter dat het soms niet alleen gaat om wat je ziet.
Marielle Vos

Mariëlle Vos, foto: Josan Annabel

Kindertijd

‘’Als kind knutselde ik altijd graag. De hele tafel lag dan vol papier en rommeltjes. Mijn moeder moest het oud papier altijd snel weg zetten voordat ik het bemachtigde. Ik gaf dan bijvoorbeeld boekjes uit die ik vervolgens bij mensen door de brievenbus stopte. Vanaf mijn veertiende werd ik mij ervan bewust dat het niet meer sociaal geaccepteerd was om zo te spelen en te knutselen. Als kind kun je doen wat je wilt, maar als jonge puber is dat natuurlijk een beetje raar, je eigen knutselwerken bij iemand anders door de brievenbus te doen.’’

Op haar negentiende begon Mariëlle met de opleiding pedagogiek, waarbij vooral de vakken sociologie en psychologie haar interesse trokken. ‘’Maar na het tweede jaar ontdekte ik wat ik echt wilde, en dat was naar de kunstacademie. De opleiding heb ik wel afgerond, maar heb me daarna snel bij Artez aangemeld. Ik was eerst wel onzeker dat ik bijvoorbeeld niet goed genoeg zou kunnen tekenen, maar achteraf bekeken heb ik dat daar voornamelijk geleerd.’’
meisjeinmuseum

De kunstacademie

‘’Het was heel erg spannend toen ik net begon op Artez. Die eerste beoordeling op je eigen gemaakte werk, je wordt dan toch wel kritisch beoordeeld. Ik was altijd bezig om de wereld om mij heen te ontdekken en vast te leggen, onder andere door middel van fotografie. Ik voel me thuis in de rol van observant. Op de kunstacademie leer je om niet alleen te observeren, maar ook te spelen en te creëren. Het gaat dan ook over de betekenis, je geeft meer inhoud aan het beeld dat je wil neerzetten.”

Beeld

‘’Als kunstenaar en fotograaf focus ik me ook op de context om het beeld heen’’, vertelt Mariëlle. ”Een mooi plaatje alleen is voor mij geen kunst, de context speelt ook een rol. Om een goed beeld neer te zetten moet je goed kijken, en dat kan heel moeilijk zijn. Goede kunst blijft namelijk altijd interessant. Kijk je er nog een keer naar, dan kan het hele beeld veranderen. Je kunt op zoveel manieren naar een beeld kijken: vorm, techniek, het verhaal van de kunstenaar, hoe je het als toeschouwer ervaart. Daar zit steevast m’n uitdaging in.’’
albinokoe

Analoge fotografie in een digitaal tijdperk

‘’Analoge fotografie is de magie van het niet weten wat eruit komt, dat je niet eens meer weet waar je bent geweest. Er gaat gewoon niets boven dat gevoel wanneer je je ontwikkelde foto’s bij de Hema ophaalt. Het is één grote verrassing.

Tegelijk  zou ik niet zonder digitale fotografie kunnen; het is leuk dat iedereen zo makkelijk en direct een beeld kan neerzetten. Ik vind het wel jammer dat de beleving van fotografie belemmerd wordt door het format waar sociale media zich aan houden, dat je bijvoorbeeld de foto niet zo snel op heel groot formaat kan ervaren.’’

De toekomst.

‘’Nu ik de kunstacademie heb afgerond, wil ik beeldend werk blijven maken. Of dit nu door middel van installaties of fotografie is, ik wil mezelf uit blijven dagen. Ik wil ook graag les gaan geven, het liefst aan kinderen; hun speelse en ontdekkende houding inspireert me. Ik kijk het liefst per jaar en wat ik daarin wil bereiken. Dit weekend ga ik naar Berlijn om verschillende musea te bezoeken, om mij te verdiepen in de kunst, de geschiedenis daarvan en om inspiratie op te doen.’’