‘30 terrabyte in lieveheersbeestje’

In Actueel, Stadse Zaken by Pietrick Veenstra

Door Pietrick Veenstra

‘Een lieveheersbeestje kan 30 terrabyte aan data bevatten.’ M’n oren klapperen. Het is een opmerking van lifehacker Martijn Aslander. Met ruim 850 nieuwsgierigen zit ik in De Harmonie op donderdagavond 1 oktober bij de lezing #Easydoesit: over hoe je technologie kunt gebruiken om het leven gemakkelijker en slimmer te maken. De lezing is georganiseerd door de Lionsclub Leovardia voor een goed doel. De opbrengst van de avond komt ten goede van een app speciaal voor vrouwen die hun kindje zijn verloren voor de geboorte of vlak daarna: de #Lossapp.

Martijn Aslander in De Harmonie

Martijn Aslander in De Harmonie

De technologische ontwikkelingen gaan in een razend tempo. Tien jaar geleden liep ik nog met een mobieltje formaat koelkast, nu met een zakcomputer. De lezing, gericht op hoe je de technologie vóór je kan laten werken, wekte m’n interesse. Een boeiende avond volgt, waarbij Aslander een wereld openbaart die in rap tempo steeds meer werkelijkheid wordt.

Vroeger waren kamers nodig voor een paar megabyte dataopslag

In een razend tempo neemt hij ons mee in de  technologische ontwikkelingen van de laatste decennia. Hij doet dit met nuchterheid en pragmatische humor. Grote veranderingen moet je soms relativeren. Vroeger hadden we kamers nodig voor een paar megabyte dataopslag, op dit moment past er 30 terrabyte op een lieveheersbeestje. Daarentegen zijn er nog wel zeven volle pallets aan dvd’s nodig om DNA op te slaan. Dat zegt vooral iets over ons DNA, me dunkt. ‘We zijn allemaal bang en onzeker over wat er op ons afkomt aan technologische ontwikkelingen, we hebben alleen verschillende manieren om hiermee om te gaan,’ concludeert Aslander.

Hij vervolgt met de exponentiële vlucht die dit de komende 10 jaar gaat nemen. 266px-LadybirdWe hebben nu  dus een volwaardige computer in onze broekzak of designertas. Martijn heeft zelf, serieus waar, een chip in de arm. Hier zie je het bewijs. Met deze techniek is het straks mogelijk om met één handbeweging te betalen, het licht aan te doen of de motor van je auto te starten. Op de vraag uit het publiek of die chip gehackt kan worden? Ja, dat kan. Mits je, zonder zijn partner wakker te maken, in de slaapkamer kunt komen met een laptop, om vervolgens op korte afstand de tijd te nemen om ‘m te kraken en uit te lezen… praktisch onmogelijk, volgens hem.

Kennis is geen macht meer?

We komen uit de periode ‘kennis is macht’. Je studeert, je leert een vak en die kennis kon je omzetten in geld. Nu, zolang je beschikking hebt over een computer en een internetverbinding is bijna alle kennis te googlen en via Wikipedia op te sporen. Zo kun je vanuit je zolderkamer – met succes- onderzoek doen. Hiervoor hoef je niet per se meer naar de hogeschool of universiteit.

Kennis is inmiddels geen macht van die orde meer, kennis délen is het motto geworden.  Als bijna alle informatie op het web te vinden is, waar zit dan nog de toegevoegde waarde van je opleiding? Volgens Martijn moeten we de vaardigheden ontwikkelen die ons in staat stellen om de informatie die we vinden te filteren en te interpreteren. Immers, niet alle informatie die we via Google vinden is even waar en vaak ook niet objectief. We moeten in dat opzicht digivaardig worden. Hoe leer je dat dan en kun je het leren? Het wordt nog niet in vacatures of tijdens je sollicitatiegesprek gevraagd, maar dat zou wel eens kunnen veranderen op niet al te lange termijn.

Toch moeten we leren en studeren

Het filteren en interpreteren, dat is dus iets wat we in het moderne onderwijs moeten leren.  Kennis is tegenwoordig voor een groot deel online te vinden. Oftewel: ‘google ik even voor je’. Welke kennis en vaardigheden heb je nodig om al die informatie op waarde te schatten? Als je het mij vraagt, moet je daarvoor wel een goede basiskennis in huis hebben. Zonder die basiskennis wordt het wel heel lastig. Wellicht worden vakken als maatschappijleer en geschiedenis belangrijker? Niet het leren van jaartallen, maar hoe de samenleving zich heeft ontwikkeld, van die geschiedenis leren.

En wat denken jullie van het belang van een vak als ethiek? Al die snel ontwikkelende technologieën roepen nogal wat ethische vragen op. Mensen chippen? Is dat wel oké? Je kunt denken: ‘Waarom niet, we chippen ons huisdier toch ook?’ of juist: ‘Onaanvaardbaar! Dit is een stap naar totale controle over de mens en het volledig inleveren van privacy.’

Niet onbelangrijk in de visie van Martijn Aslander is de ‘attitude’ waarmee we in de wereld staan. Kennis delen en daarmee versnellen, niet te bang zijn en het glas bijvullen als het nodig is. En als je het mij vraagt: mét een stevige basis aan algemene kennis en vorming. Digivaardigheid dus.

Een hoofd vol data

‘Maar hé, Martijn,  je zou ons iets vertellen over hoe we technologie vóór ons kunnen laten werken?’ Alle ontwikkelingen zijn fascinerend. De conclusie dat de politiek-bestuurlijke realiteit, waaronder het onderwijs, een steeds grotere kloof ontwikkelt met de technologie en maatschappelijke realiteit is actueel, maar wat kan ik er concreet mee? Dát sneeuwt een beetje onder in de lezing. Voor praktische tips wordt verwezen naar www.lifehacking.nl en daar kun je onder andere  lezen hoe je een handig programma kunt gebruiken om 30 LinkedIn verzoeken in 1 min. 30 sec. te beantwoorden.

Na de lezing heb ik een hoofd vol data. Alleen heb ik nu meer ‘food for thought‘ dan tips om mijn leven gemakkelijker te maken. We moeten goed gaan nadenken over ethische kwesties in de technologie. Daarnaast stel ik voor dat we van ‘filteren en interpreteren van informatie’ een vak op school maken.