Ancient Light in Fries Museum

In Expositie, Kunst & Cultuur by Redactie

Door Thirza Gielissen
Foto links: Marcel van der Vlugt

Claudy Jongstra (53) maakt expressieve textiele werken die zich kenmerken door het gebruik van natuurlijke materialen. Ze studeerde modevormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (1982-1989). Kenmerkend is het gebruik van wol die op ambachtelijke wijze vervilt wordt. De toonaangevende kunstenares en ontwerpster werkt samen met nationaal en internationaal vermaarde kunstenaars, modeontwerpers en architecten. Jongstra ontwierp zo onder andere de stof voor de Jedi in Star Wars: The Phantom Menace en maakte stoffen voor de modehuizen van John Galliano, Christian Lacroix en Donna Karan. Vanaf 26 maart is de expositie Ancient Light van Claudy Jongstra te zien in het Fries Museum. 

Met een veelbelovende uitnodiging voor deze tentoonstelling op zak, besloot ik tijdens een van de vele regenbuien die deze week kenmerkte op mijn fiets te springen en dit moois eens van dichtbij te gaan bekijken. Claudy Jongstra maakte het enorme wandkleed in de hal van het Fries Museum. Met deze hoge aaibaarheidsfactor en warme kleuren was mijn nieuwsgierigheid gewekt: wat zou ik nog meer te zien krijgen dan kleden en stoffen?

In de eerste ruimte hangen veel stoffen waarin kleur, vorm en textuurexperimenten een grote rol spelen. Het creëert een mystieke sfeer die je door verschillende emoties van kleuren en kleurencombinaties, wolsoorten en afmetingen meevoert tussen zwaarmoedig, ingetogen en hier en daar een plukje luchtig. De ruimte is zo ingericht dat je tussen de stoffen door kunt lopen en ze kunt aanraken. Dit maakt dat je als bezoeker mee op reis wordt genomen door een bevreemdend landschap. Het geeft het geheel dan ook zeker een extra dimensie.

20160407_134640-1

Jongstra heeft in 1999 voor het MOMA in San Francisco een monumentaal werk geproduceerd waarbij de geschiedenis van de stad, en dan met name de goudzoekers, een belangrijke rol speelden. Dit zie je terug in de kleuren goud en okergeel en de gelaagdheid. Haar wol kleurt ze met natuurlijke grondstoffen en de gouden kleur is dan ook ontrokken aan uien. De ui, die symbool staat voor de bron van het bestaan en de oneindigheid. Het benoemen van symboliek in kleur en grondstof is een waardevolle toevoeging voor deze tentoonstelling want anders sta je, laten we wel wezen, toch maar wat naar een vervilte lap stof te kijken.

Op de kasten liggen takjes omwonden met wol, ontroerend en gekoesterd. Dat Jongstra hiermee liefde voor de natuur bekrachtigt, komt ook tot uiting in haar project Farm of the World voor Leeuwarden 2018. Hierin word gezocht naar nieuwe inzichten en oplossingen voor de toekomst van het platte land. Doel: de respectvolle omgang met het landschap nieuw leven in blazen.

In het achterste gedeelte staan grote, houten wandrekken waarop vele glazen weckpotten gevuld met takjes en planten die representatief zijn voor het verkrijgen van verf. In de volgende zaal een grote wollen dromenvanger die gedeeltelijk geverfd is met indigo. Deze kleur staat voor transformatie, en verwijst daarmee ook naar Jongstra’s innerlijke transformatieproces en dat is precies wat ze met haar nieuwste werk wil bewerkstelligen.

Jongstra geeft ons met deze tentoonstelling een kijkje in haar ziel en laboratorium. Een uitnodiging om te kijken naar al het waardevolle om ons heen wat we elke dag voor lief nemen en meer mogen waarderen.