Wie Zoet Doet, Zoet Ontmoet

In Column, Inspiratie by Femke Jaarsma

femkeSanne1Femke (37) en Sanne (29), beide foodminded en tekstgoochelaar, bundelen hun krachten om de leukste, makkelijkste, gezondste en vooral lékkerste recepten te verzinnen. Sanne heeft al een toffe eigen blog genaamdFoodlovesparkle.com en via Femkejaarsma.nl zie je wat duizendpoot Femke allemaal bezighoudt. In een tweewekelijkse dialoog bestoken Sanne en Femke elkaar met zaken als superfoods, (on)bewust eten, vega(n), slow cooking, (té) gezonde smoothies, streekproducten, lokale eetfestijnen en al het andere wat je maar kunt bedenken op het gebied van food. 

Femke

Laten we het even niet meer hebben over superfoods, suikervrij en übergezond eten. Net als Sanne ben ik een beetje moe van al die marketingtrucjes. We gaan gewoon weer eten wat we lekker vinden. Dat deed ik trouwens al hoor, los van alle experimenten in de keuken. Dat ik het 12 dagen zonder suiker deed, betekent niet dat ik nu nooit meer zoet eet. Sterker, er is een compleet nieuwe wereld voor me opengegaan! En dan doel ik niet alleen op alle suiker- en zoetvervangers zoals oerzoet, kokosbloesemsuiker, dadel en banaan. Die laatste twee zijn trouwens echt heel goed te doen als vervangers van suiker bij het bakken van een cake of muffin. Lekker ook nog! En dat laatste, dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat toch?

Ondertussen neem ik nog even een hap van m’n homemade fruitcake’je. Ja ja, rustig, rustig. Hold your horses. Het recept komt zo meteen. Eerst even uitleggen waarom eigenlijk iedereen de smaak zoet zo lekker vindt, in het bijzonder suiker.

Verslavend lekker

Waarom vinden we suiker zo lekker en hoe komt het dat het zo’n verslavende werking kan hebben? Dat komt doordat we over het algemeen veel geraffineerde suikers eten. Deze behoorlijk zoete suikers zorgen ervoor dat je hersenen steeds meer suiker nodig hebben om te kunnen werken. En dat zorgt er weer voor dat je steeds meer trek krijgt in zoet. Toch hebben we ook suiker nodig. Zo’n 20 gram per dag. In fruit en ander zoet eten zit sowieso al suiker. Je krijgt het dus ongemerkt (tenminste, als je voldoende fruit eet) al binnen. Ga je daarnaast nog een blikje cola drinken, waar zo’n 35 gram suiker in zit, dan maak je het jezelf wel een beetje lastig. Just sayin’…

Maar goed. Suiker. Ik deed het dus een tijdje helemaal zonder. Ging prima. Maar toch miste ik na nog een tijdje m’n dagelijkse portie choco wel. Er waren ooit tijden waarin ik bijna ging hyperventileren wanneer ik ’s avonds (na sluitingstijd van de supermarkten) constateerde dat er geen chocola meer in huis was. PANIEK. En hoewel er ook op chocogebied allerlei ‘gezonde’ alternatieven’ zijn, gaat mijn voorkeur toch uit naar échte chocolade. Dus zorg ik er tegenwoordig voor dat er altijd een voorraadje is. Pure dan hè. Minstens 70%. Dat andere is voor chocomietjes.

Natuurlijk kan ik nu niet anders dan afsluiten met iets zoets. Uiteraard ‘easy to bake’ en naast zoet ook gezond.

Fruitcake in een potje

nagerecht of voor bij de koffie / thee
voor 2 personen
– 2 glazenpotjes (jam- of weckpotjes maar een glas kan ook)
– speltbloem
– kokospalmsuiker (of een andere zoetvervanger)
– Keltisch zeezout
– bio roomboter
– frambozen
– ananas
– aardbeien
– verse slagroom
– verse munt

Doe 6 eetlepels bloem en 3 eetlepels suiker met een snufje zout in een kom. Meng dit goed door elkaar. Vul de potjes voor 3/4 met drie lagen fruit. Om en om de drie soorten fruit. Strooi het bloem- en suikermengsel hier overheen. Niet roeren! Leg er dan nog een eetlepel boter bovenop.

Zet de potjes op een bakschaal met eventueel een vel bakpapier eronder. Bak de fruitcakejes 60 minuten in de oven op 175 graden.

Wanneer de fruitcakejes klaar zijn, kun je er eventueel een toef slagroom overheen doen en ter garnering een takje munt. Enne: ja! Je lepelt de cake uit het potje. Heerlijk!