Design-keramiek met 3D-printer

In Kunst & Cultuur, Recensies by Redactie

Door Thirza Gielissen

Keramiekmuseum Princessehof richt zich dit voorjaar op modern design met een drietal designtentoonstellingen. In Design #1 staat jonge ontwerper Olivier van Herpt in de belangstelling met zijn zelfgemaakte 3D-kleiprinter, waarmee hij uitzonderlijke keramiek maakt die met de hand niet is te evenaren.

Olivier van Herpt (Eindhoven, 1989) studeerde cum laude af aan de designacademy in Eindhoven, en werkte drie jaar aan zijn machine. De 3D-printer kan werken met harde klei direct vanuit het pak in de cartridge, en werkt vanuit een digitaal basisontwerp dat naar de printer wordt doorgestuurd. Ondertussen manipuleert Van Herpt het printproces door de machine te laten trillen of door verschillende kleisoorten te gebruiken, zodat hij vorm en textuur handmatig kan beïnvloeden. Ook de machine zelf laat zo nu en dan een steekje vallen.

Foto 1 Functional-3D-Printed-Ceramics

[Foto: Femke Rijerman]

Het resultaat mag er zijn, want de vazen laten een mooie samenwerking zien tussen machine en mens. Het ritme van de vaas en de kleuren van de klei vormen een sober en elkaar versterkend geheel. Zijn werk heeft een bepaalde speelsheid waarin het experiment een grote rol speelt en contrasten elkaar afwisselen en versterken.

In zijn samenwerking met Ricky van Broekhoven laat hij zien hoe geluidsgolven die trillingen veroorzaken ingezet kunnen worden om tijdens het printen het object te kunnen vervormen. Het levert prachtig grillige, dynamische vazen op. Het doel geluid zichtbaar te maken in keramiek is daardoor zeker gelukt. Met Sander Wassink ontwierp Van Herpt een script dat met behulp van sensoren de vormen en texturen van externe fenomenen meet.

Foto 2

De expositie geeft een prachtig beeld weer van deze tijd waarin Van Herpt laat zien hoe mens en machine zich tot elkaar verhouden. Hiernaast is de 3D-printer al bijna niet meer weg te denken in de huidige technologie. Van Herpt start hiermee eigenlijk ook de discussie en zet het beeld dat velen hebben van keramiek op zijn kop. Dat zijn werk een deel van de mensen niet aanspreekt was te merken aan de opkomst bij de opening en de reacties. Enkele bezoekers vonden dat ‘keramiek oud hoort te zijn en mooie afbeeldingen hoort te hebben’ en ‘iets moet zeggen over een tijdsbeeld’. It’s in the eye of the beholder, zullen we maar zeggen. Ik vind het een ontzettend inspirerende tentoonstelling waar je echt naar toe moet zijn geweest om erover te kunnen oordelen.

Van Herpt is tijdens de duur van de tentoonstelling een aantal keer aanwezig om zijn 3D-printer te demonstreren. Design #1 Olivier van Herpt is tot en met 2 oktober 2016 te zien in Keramiekmuseum Princessehof.